Per4mance wordt Beste Opleider van Nederland door managementgedrag te veranderen

28

MAART, 2018

Economisch gezien wordt er weer ruimte gemaakt voor de ontwikkeling van personeel. Een deel van potentiële klanten kiest voor het traditioneel ontwikkelen van mensen via trainingen die gebouwd zijn op kennis en vaardigheden. Dit zien we als de standaard managementtraining. Modellen en tools zijn leidend voor de inhoud van die programma’s. Over het algemeen is dat redelijk veilig – niet goed of slecht, maar niet innovatief.” We spraken Frits Galle en Gerard Vriens van Per4mance – winnaar van de Beste Opleider van Nederland 2017 en aanbieder van managementtrainingen. “Wat consumenten betreft, zien we een zoektocht naar nieuwe manieren van leren. Ook proberen organisaties hun medewerkers meer bewust te maken over het ontwikkelen van vaardigheden.”

“Ik denk dat er een generatieverschil is. De jonge generatie wil op een andere manier leren en werken. De oudere generatie wordt daarmee geconfronteerd. ‘Hoe kan ik de jonge generatie begeleiden en motiveren?’ is de hoofdvraag van menig manager” voegt Gerard toe.

De winnende formule van Per4mance

Wat maakt Per4mance anders?

“We gaan dieper in op gedrag dan anderen. Hoe kan je een positieve draai geven aan iemands intrinsieke gedrag? Hoe kan je dat gebruiken om een ander resultaat te krijgen? Door hier goed naar te kijken dragen we bij aan persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van de organisatie. Daarnaast besteden we aandacht aan het ontwikkelen van kennis en vaardigheden en geven we handvatten om jezelf na de cursus verder te ontwikkelen.” 

“Aansluitend daarop denken wij vanuit de drijfveren van onze cursisten. Het resultaat? Een groep vol energieke en gemotiveerde mensen. We zoeken wat mensen écht beweegt om dat stapje extra te doen. Zo maken onze cursisten zelf de keuze om te veranderen – en dat maakt een training écht effectief.”

Hoe verandert de rol van een manager?

“In de chaos van verandering zien we dat organisaties – en hun medewerkers – steeds meer moeite krijgen met het tot stand brengen van een concrete visie en strategie op lang termijn. De wereld van nu vereist korte termijn denken, met een oog op lange termijn effecten. Als we een jaar vooruit kunnen kijken is dat al ver. Uiteindelijk betekent het dat leidinggevenden flexibeler moeten zijn.” Waar de manager vroeger voor de troepen stond, staat hij daar nu meer achter. Een manager wordt meer coach dan instructeur. De taak van een manager is het binden van mensen aan de organisatie op basis van hun kwaliteit en de behoeftes van de organisatie. Het gaat allang niet meer om blindelings openstaande functies te vervullen.

“We zoeken wat mensen écht beweegt om dat stapje extra te doen. Zo maken onze cursisten zelf de keuze om te veranderen – en dat maakt een training écht effectief.”

Welke technologie maak je goed gebruik van?

“We hebben veel aan social media gehad en onze online vertegenwoordiging. We kunnen een grote doelgroep bereiken door Springest, Facebook, Linkedin, blogs en meer.”

“De mensen die naar Springest gaan, zien wat anderen zeggen over een training. Wij kunnen een fantastisch mooi verhaal geven, maar als de gemiddelde score van gedeelde ervaringen laag is, of ons verhaal sluit niet aan op de ervaringen, dan komt het niet aan. Met Springest kunnen we een objectief beeld geven aan ons verhaal en dat daardoor ondersteunen. Daarnaast zijn 20% van de inschrijvingen die we binnenkrijgen via Springest afkomstig van organisaties die we nog niet in ons eigen netwerk hadden. Het verbreedt ons netwerk aanzienlijk.”

Waarom heb je ervoor gekozen inschrijvingen via Springest te laten verlopen?

“Als iemand op zoek is naar een training willen ze zich direct inschrijven. Wij willen direct aan die klantbehoefte kunnen voldoen. Als je over een leerproduct leest, wil je ook direct via dat kanaal kunnen boeken. Anders raak je mensen kwijt die misschien wel conversie zouden opleveren. Hoe minder stappen je customer journey inhoudt, hoe hoger je conversie wordt.”

    v.l.n.r: Frits Galle, Marcel van Wiggen, Gerard Vriens

    Waar ben je het meest tevreden over?

    “De ervaringen die cursisten kunnen delen – echt een score zien. Het zoeken naar een specifieke training is een uitdaging, maar kunnen zien hoe de training is bevallen helpt bij het maken van een keuzeOnze naamsbekendheid groeit ook snel door Springest. We zien Springeteers graag bij ons langskomen zodat ze zelf kunnen ervaren hoe het gaat. Naarmate onze organisatie groeit wordt, hechten we ook meer waarde aan dat persoonlijk contact.” 

     

    Welke tips heb je voor andere aanbieders?

    • Een goed begin is het halve werk.

      “Als je iets binnen krijgt via Springest moet je je marketing op orde hebben. Je moet mensen nabellen voor persoonlijk contact. Zorg ervoor dat ze de inhoud van je leerproduct hebben begrepen en je presentatiemateriaal moet goed zijn.”
    • Wees consistent.

      “Bij Per4mance zijn we met z’n drieën. We hebben allemaal een andere invalshoek, maar onze visie is hetzelfde: met meer energie een gesprek uitkomen dan dat we eraan begonnen. Dat geldt voor ons maar ook voor degene met wie we het gesprek voeren. In deze maatschappij ligt best veel nadruk op werkdruk. Anderen aanzetten tot nadenken helpt – meer energie levert meer resultaten.”

    “20% van de inschrijvingen die we binnenkrijgen via Springest zijn afkomstig van organisaties die we nog niet in ons eigen netwerk hadden. Dit verbreedt ons netwerk aanzienlijk.”

    Share This