IPD Opleidingen beheert haar reputatie met Springest

20

MAART, 2018

“De markt gaat alle kanten uit. We zien een enorme groei in leerproducten die zich richten op het ontwikkelen van soft skills. Aan de andere kant zie ik ook ontwikkelingen aan de kennis kant. Werknemers verdiepen zich in hun vak door te specialiseren en verbreden zich door soft skills te ontwikkelen. Wij proberen ons meer te richten op de waarde van een leerproduct na het diploma.” aldus Henk Rugenbrink, directeur bij IPD Opleidingen.

“Door bijvoorbeeld een stage te faciliteren, proberen we onze leerlingen op het goede spoor te zetten. Dit onderscheidt ons van andere aanbieders; wij zien dat mensen pas gelukkig zijn als ze zich nuttig voelen – werk is daar een groot onderdeel van. Vroeger kreeg je automatisch werk na een vakopleiding. Nu verandert de wereld te snel om met één set vaardigheden relevant te blijven. Leren omgaan met verandering – en die verandering positief benaderen – is daarom een groot onderdeel van een IPD-leerproduct.“ 

Omgaan met verandering

“Begin jaren tachtig had een aanbieder genoeg aan een telefoon en typemachine. Nu is het heel anders. De ontwikkelingen volgden elkaar op: eerst moesten mensen van typemachines over op computers. Daarna kwam het internet. Vervolgens kwam reclame op het internet, Google en social media. Dan ook nog veranderingen in de economie; een sterke recessie vanaf 2007 en nu weer groei. In de 30 jaar dat ik lesgeef is veel veranderd. Ook hebben we veranderingen gemerkt in (arbeids)overeenkomsten met ZZP’ers en andere regelgeving. Daarnaast is het het verdwijnen van de boodschap op papier een belangrijke ontwikkeling. Niemand heeft toch nog een Gouden Gids? Het zijn steeds meer veranderingen, die steeds sneller komen. Door ons aanpassings- en signaleringsvermogen weten we hier goed mee om te gaan. We houden ons niet vast aan gebaande paden.”

Links Clazina Dingemanse, adjunct-directeur. Rechts Henk Rugenbrink, directeur.

Invloed van Springest

“We zien Springest als onderdeel van onze communicatiestrategie. Veel ging via Google, nu meer naar Facebook. Google wordt steeds minder betrouwbaar in de ogen van consumenten, bijvoorbeeld door AdWords. Ook zijn marketeers goed in het beïnvloeden van organische zoekresultaten door middel van Search Engine Optimisation (SEO). Dit heeft uiteindelijk weinig te maken met de kwaliteit van je product. Juist daarom zijn gedeelde ervaringen op Springest zo belangrijk. Ik denk dat bijna al onze leerlingen via Springest bij ons terechtkomen– zelfs als ze niet uiteindelijk via Springest boekten.”

Waarom hebben jullie gekozen om inschrijvingen aan te zetten?

“Eigenlijk was de keuze simpel. Na een kosten-batenafweging te hebben gemaakt, bleek dat het aanzetten van inschrijvingen op Springest winstgevend zou zijn. Die berekening klopte: onze investering in de inschrijvingsdienst heeft zich meer dan tienvoudig uitbetaald. Daarnaast is het onmeetbare voordeel groot. Het feit dat je op Springest staat en ervaringen hebt, suggereert activiteit. Bij ons zie je geen astronomisch aantal ervaringen, maar doordat ze er zijn krijgen we weer een stukje extra vertrouwen. Door die ervaringen te verzamelen, aanwezig te zijn en inschrijvingen aan te zetten, heeft Springest ons veel opgeleverd.”

“Onze investering in de inschrijvingsdienst heeft zich meer dan tienvoudig uitbetaald.

Zo maakt IPD gebruik van Springest

  • Als productmanagement platform: “De gebruiksvriendelijk is hoog – cursussen zijn makkelijk in te voeren en bij te houden.”

  • Als marketingplatform: “De vraag naar creatieve opleidingen groeit, waardoor cursisten een oriëntatieperiode van 2-3 weken doormaken. Omdat Springest een dienst aanbiedt die begint in die fase, is de kans groot dat ze bij ons terechtkomen.”

     

  • Als partner: “We maken graag gebruik van de marktinformatie die Springest via zijn blog deelt.”

     

Tips voor andere aanbieders

  • “Voor iedere negatieve gedeelde ervaring heb je tien positieve nodig om die slechte indruk weg te werken. Heb je dus problemen met de kwaliteit van je product? Los die dan eerst op, voordat je hiermee naar buiten treedt.” 
  • “Hoewel veel meetbaar is, moet je Springest niet alleen zien als platform waar je geld in pompt, om daar vervolgens iets voor terug te krijgen. Het beheren van je reputatie is moeilijk te concretiseren. Het beheren van negativiteit is veel waardevoller dan de meesten zien. Kritische ervaringen zorgen voor oplossingen.”
  • “Door Twitter is iedereen een journalist. Met Tripadvisor is iedereen een restaurantcriticus. Dit soort platformen geven consumenten een stem die ze niet eerder hadden. Zo ook met Springest. Vandaag de dag moet je ontzettend je best doen voor je leerlingen. Doe je dat niet? Ga dan niet op Springest staan.”

Het beheren van negativiteit is veel waardevoller dan de meesten zien. Kritische ervaringen zorgen voor oplossingen.

Share This